Wednesday, November 16, 2011

Embah

Embah adalah nenek dalam bahasa jawa bagi mereka yang belum mengetahui, dan gambar di atas dalah gambar nenek/embah aku. Usia sebenar Embah tak pernah aku tahu. Barangkali dia sendiri tak pasti berapa umur sebenar dia. Hihihi.

"Kuwe iki jenengey sopo?" Itu adalah soalan yang selalu di tanya kepada kami adik beradik kalau balik kampung berjumpa dia, dek kerana mata dia yg kurang jelas penglihatannya (atau mungkin juga kami jarang-jarang balik menjenguk dia).

"Biuh biuh biuh! Wenak eai!" (tak pasti sama ada betul atau tak ejaan dan sebutan) Ayat ini selalu kedengaran kalau Embah tengah makan dan menikmati kelazatan makanan tersebut, yang bermakna makanan tersebut sangat enak. Hihihi.

"Kuwe kapan arep turu?" Yang ni bukan soalan yang Embah selalu tanya aku, akan tetapi soalan aku untuk diri sendiri bila nak tidur. Hihihi. Pasal nya sekarang da lewat pagi. Ok, sekarang masa untuk tidur, sebab dah lewat. Mungkin esok lusa aku sambung bercerita pasal embah, atau mungkin setakat ni sahaja. Hihihi. Selamat malam Embah! 

2 comments: